Mentalsjukhus.

Idag var jag och några till på studiebesök på Säters Mentalmuséum.


Vi fick höra historier som var smått skrämmande. Detta bad, till exempel, användes för att tvångsbada de inlagda, då man ansåg att vattnet hade en "magisk" inverkan på människan. Personerna kunde få ligga i badet i flera timmar innan de fick komma upp, och som vi alla vet så blir inte vattnet varmare ju längre tid det går.
Detta "täcke" användes för att de inte skulle dränka sig själva.


Detta är en bild på de handskar som användes då el användes som behandling. Patienterna spändes fast och fick ta emot behandlingen utan någon som helst bedövning. Dessa handskar fick de ha på sig för att de inte skulle kunna skada sig själva, eller skötarna.

Och här har vi den klassiska sängen. På en utav sängarna så hängde det en liten påse där det stod vad liggunderlaget var, men jag minns inte allt. Jag minns bara att jag tänkte "Detta kunde inte varit bekvämt.. Alls." och att det innehöll hästhår(jag kommer inte på det finare ordet just nu).

Ovanför sängarna hängde det gamla bilder på några stycken som varit intagna på Säters Mentalsjukhus, då det var aktivt. Vi fick bland annat höra en historia om en kvinna som mördat sin man, en kvinna som var schitzofren, och en man som kunde åtta språk.

Men det var inte bara elände.


Utanför muséet så noterade jag små vårtecken.







Adjöss för denna gången!



Lovin' 'n' textin'
Författare: Låpael

Helt underbart inlägg <3 Jag vill också besöka mentalmuseum!

2010-04-29 @ 23:38:07
Författare: Emma - om man mognar ruttnar man

Åh intressant! Min mamma jobbade på säters psyksjukhus förut. Hon typ sydde med dem som bodde där, som lite terapi. Men jag har inte hört så jättemycket om det, bara att man själv måste ha ett starkt psyke för att klara av det.

2010-05-02 @ 08:20:53
URL: http://emmavestergaard.blogg.se/

Ge mig kärlek:

Namn:
Minns du mig?

MÄJL

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0