12-1

Idag lagade jag och mamma Thaisoppa tillsammans. Receptet fanns i min julklapp. "Stora Kokboken"



Thaisoppa, 2 portioner.

½-1st    grön chili, t.ex thaichili
1st         citrongräs
2st         limeblad
3dl         hönsbuljong (tärning + vatten)
½ burk  kokosmjölk
(à 400ml)
1st         kycklingfilé
½st        pressad saft av lime
1msk    fisksås
1tsk       brun farin
½knippa färsk koriander

Skölj, kärna ur och finhacka chilin. Skölj och skär av ca 3cm från den nedersta delen på citrongräset. Kasta resten. Skär citrongräs och limeblad i ytterst tunna strimlor.
Koka upp buljongen i en stor gryta stor nog för soppkok. Lägg i chili, citrongräs och limeblad.
Låt koka i ca 5min utan lock. Tillsätt kokosmjölken.
Skär kycklingfilén i tunna strimlor och lägg i grytan. Låt koka ytterligare 6-7min. Smaka av soppan med limesaft, fisksås och farin. Strimla koriandern och lägg i grytan.
Servera soppan med bröd.


Nu gjorde vi ju inte alls jättenoga efter receptet, men det blev gott ändå.
Go for it!

Lovin' 'n' textin'

Ge mig kärlek:

Namn:
Minns du mig?

MÄJL

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0